söndag 20 mars 2011

Namn-nedslag... Poesi just nu

Himmelsk dimma? Fotto Mamma 1001
Ett underbart namn som jag vill lyfta fram är Yael. Det är hebreiska och betyder bergsget. Kanske inte världens vackraste innebörd, men se det såhär, bergsgeten är stark, modig, kan klättra de brantaste klippor och står emot väder och vind. Så det står på ett sätt för styrka! En fin variant är Yaeli.

Ett annat hebreiskt favvonamn är Eliam. Det betyder Gud är mitt land och har mycket mer potential än t e x Jacob eller David som är andra bibliska-favvosar.

Mitt tredje nedslag är av den mer exotiska sorten: Noelani. Säg det med mig N o e l a n i. Magiskt eller hur? Det betyder himmelsk dimma och är vackert som andra namn till ett mer "traditionellt" första namn.

Mitt fjärde och sista nedslag är Cassiopeia. Vackert, mytiskt och ett stjärntecken. Inte konstigare än att döpa sitt barn till Juno eller Artemis, två andra namn från den grekiska mytologin om ökar i popularitet.

Good name hunting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar