fredag 28 februari 2014

Namns betydelse och historia: Prinsessan Leo del 2

Ellen, Leonore eller Helen… 
Som namnnörd brinner jag för namn och etymologi. Det är så superspännande och intressant! Samt ger insikt i historia, språk, religioner, fjärran länder och människors liv!

Helt enkelt små dörrar in till bortglömda världar som lever kvar i ett ord eller namn.

Men jag kanske är för hård mot min omvärld när jag blir provocerad in i märgen av att folk inte kan researcha namn bättre än att tidningar ( b l a Hello, HOLA och andra internationella publikationer) påstår att Leonore betyder solstråle (skinande ljus). GAAAH. Do your research people! DET är inte en version av Ellen, som i sin tur är en variant av Helen som är av grekiskt ursprung och betyder just det jag skriver om.

Leonore betyder den andra Aenor. Det är fint ändå. Sluta klampa ihop det med Helen!

Men som sagt, ringar på vattnet, det kanske inte är the end of the world om några tidningar, en en väldigt massa folk tror att ett namn betyder nått det inte gör. Men för en namnnörd kan det kännas nog så hårt…

En grundregel jag vill dela med mig av är att alltid kontrollera namnets betydelse på mer än en hemsida och jämföra resultatet. Dessutom vill jag än en gång påpeka att hemsidan svenska namn är en namn wiki som inte går att lita på! En wiki betyder att alla får gå in och ändra betydelsen av namnet.

Så när du kolla ett namns betydelse så trippelkontrollera och jämför gärna hemsidor med olika kulturell bakgrund! Lycka till!

Jag ska jobba på att sluta bli så superirriterad på de som inte respekterar etymologins ädla konst… Ha en trevlig helg allihopa!



7 kommentarer:

  1. Så sant, så sant. Leonore är tillräckligt vackert utan att man ska behöva hitta på smickrande betydelser åt det. :D

    SvaraRadera
  2. Eller hur! :) Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madeleine verkar inte ha koll hon heller, se mitt senaste blogginlägg. :/ http://olympiasoliver.blogspot.se/2014/03/fel-fel-fel.html

      Radera
    2. Hej! Starta paniken, det är helt otroligt att hon inte vet vad namnet betyder. Tack för din kommentar och bra skrivet!

      Radera
  3. Hej! Frågvisa jag igen ;P Vad vet du om namnet Svedje? Jag stötte på det i en bok av Per Anders Fogelström.

    SvaraRadera
  4. Hej! Intressant namn med bara tre bärare (män) i Sverige idag. Jag har faktiskt inte hittat någon info om det här namnet. Möjligen ska det ha något med bränna (att svedja?) att göra men det är osäkert.

    Skriv gärna igen om du hittar något mer om namnet! Du får fråga och skriva hur mycket du vill! Bara trevligt!

    SvaraRadera
  5. Okej, då var det inte konstigt att jag inte hittade någon info själv. Tack!

    SvaraRadera