lördag 22 februari 2014

Prinsessor

Nu har även min familj drabbats av frosten... Dundersuccén Frozen

soundtrack går varmt här hemma. Vi väntar med spänning på att filmen ska släppas på DVD, då kanske dottern kan få de den i små episoder om den inte är för läskig. Men barnen nynnar redan med i låtarna. Vi har youtubat låtarna, de är riktigt bra! "Let it go" är underbar!

Som fryst kristall 
Namnen i filmen förtjänar att synas i kanten. Det är intressanta val för en Disney-film! Väldigt skandinaviskt-klingande och "otidsenliga" vilket gör de spännande och coola, speciellt i en Amerikansk kontext:

Anna - plats 35 i USA (plats 94 i Sverige)
Elsa - plats 551 i USA (plats 3 i Sverige)
Kristoff 
Olaf 
Hans
Gerda 

Annars väntar vi på besked om ett annat skandinaviskt nytillskott i Amerikansk kontex: nämligen Prinsessans Madeleines och hennes Chris nyfödda dotter. En konselj kommer hållas i nästa vecka då vi får reda på flickans namn och olika titlar. Jag trodde inte hon skulle bli prinsessa (lite som Zara Phillips av Storbritannien valde bort för sin nyfödda Mia Grace nu i januari) men kanske ser det ut att bli så ändå. Den som lever får se.

Alla gissar ju på namn till höger och vänster, så jag tänker faktiskt avstå och bara att konstatera att det kan bli vad som helst: modernt, Amerikanskt, Svenskt, kreativt, historiskt, kungligt vem vet!

Kanske vill de kontrastera namnet Estelle med något klassiskt svenskt eller så blir det något franskt-klingande. Vore coolt om de valde Victoria och kallade henne för Tori… :) Det lär iallafall inte bli en Elsa eller en liten Anna…

Ha en härlig helg!




4 kommentarer:

  1. Hej! Jag undrar om du vet något om mitt senaste namnfynd Blasius?

    SvaraRadera
  2. Hej! Blasius är så vitt jag kan se den Latinska formen av Blaise eller Blaze. Det är ett antikt namn som ska betyda den som stammar eller läspar. I sin "moderna" form låter det coolt och lite country (som i vilda västern) tycker jag. Medan Blasius känns lite som en ond trollkarl. Eller vad tycker du? Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte låta bli att gilla det. Jag tänker typ halvgalen vetenskapsman. Det känns gammalt och fint. Hittade det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Staffan_Sasses_gr%C3%A4nd

    SvaraRadera