söndag 22 februari 2015

Korta killnamn/Unisexnamn

En annan färgglad juvel 
Du som kände att namnen i förra inlägget var för utsvävande och bombastiska får ditt lystmäte i dagens inlägg. 

Här kommer ett inlägg med korta, enkla killnamn/unisexnamn istället. 

Inspireras av dessa vackra juveler: 


Alf - Jag har sagt det förrut, och jag säger det igen: Alf är supercoolt, ovanligt och kick-ass. 

Benno - Djurnamn med bett. 

Cam - Fint smeknamn på Cameron som funkar även som kort namn. 

Cruz - Poetiskt och vackert. 

Cy - en av Zoë Saldanas nyfödda tvillingsöner bär nu detta fina namn. 

Jay - Ett fågelnamn som känns lite sportigt och fräscht.

Jet - Stencoolt. 

Kim - unisex namn som är påväg tillbaka. 

Kit - Fantomens son heter detta... Fantomen har aldrig fel... (i serien är mamma Diana och Kits tvillingsyrra bär namnet Heloise - supercoolt!).

Kirk Star Trek-namn koppling och internationellt. En vinnare.

Lex - Nördcoolt. 

Lo - Lovely. 

Luc - Franskt och exotiskt. 

Luz - Varde ljus

Ozzy - Rock & Roll!

Pax / Paz - Fredens namn. 

Poe - Coolt namn efter den gotiske författaren Edgar Allen Poe. 

Rick - Coolt internationellt. 

Roc - Stencoolt

Roy - Riktigt coolt namn som är både kulturelit och bensinmack samtidigt. 

Tim - Namn med Charles Dickens-anor som är finfint.

Tor - Gudomligt chict och tufft.

Ulf - För alla Game of Thrones-fans därute...

Yum - ett unisexnamn som jag faktiskt inte hittat vad det betyder. En av mina idoler, Noa, hennes tredje barn hetter detta. Vet inte om det är en pojke eller flicka. Coolt och annorlunda. 

Zion - Magiskt unisexnamn. 

Ha en underbar vecka trots att det är slaskvår!






6 kommentarer:

  1. Hej! Letar namn och är ofta inne på din blogg och letar. Tack för all inspiration! :) Jag har funderat på ett namn, Leovin. Vet du möjligtvis något om det? Är det en variant på Levin? Betydelse? Har lite svårt att hitta så mycket info om namnet. All hjälp uppskattas!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilket vackert namn! Faktiskt aldrig hört förr! Ska kolla vad jag kan hitta! Tack för din kommentar!

    SvaraRadera
  3. Hej! Det jag har lyckats hitta är att det verkar vara ett efternamn som används/funnits i Ryssland, Storbritannien och USA. Kan vara en version av Levi som är ett hebreiskt/bibliskt namn som betyder tillhör/sammanlänkad. Levi var populärt efter Reformationen som förnamn. Kan även vara en variant på Leobwin som är forntyska rötter som ska betyda god/älskad vän. Det är dock lite osäkert.

    Stort lycka till!

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för all hjälp! Såg att det bara är en i hela Sverige som heter så. Ovanligt och fint tycker jag :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Mitt syskon är ickebinär och byter från att ha varit en hon till en hen. Vi försöker hitta ett nytt namn till hen men kan inte hitta något vi riktigt fastnar för. Jag älskar din blogg och alla namn du skriver om så jag undrade om du har något förslag? Hen heter Agnes nu och är ganska feminin med rött hår om det hjälper.
    Tack på förhand! <3

    SvaraRadera
  6. Hej! Absolut! Ett inlägg kommer snarast!

    SvaraRadera