torsdag 4 augusti 2011

Korta namn 2

Underbart är kort... 9 månader kan kännas som en evighet och som en dag
Jag har märkt att många är intresserade av korta namn, enkla fina namn som inte kräver några smeknamn. Därför uppdaterar jag min korta namn lista med följande korta namn. Ibland har längden ingen betydelse! :)

Aje - Ett unisexnamn som verkligen har framtiden för sig. Opretentiöst och snyggt. Kan även stavas Ajje.

Arne - Tillsammans med Bertil, Torsten, Åke och Harry kanske även Arne är tillbaka för att stanna? Arn betyder örn (germanska rötter). Arne är enkelt och coolt. Dagens datum är dessutom Arnes namnsdag, så grattis!

Gitta - Gitta är ett tyskt smeknamn för Birgitta som betyder den höga på keltiska. Birgitta har mångåriga anor i Sverige i många olika samhällssikt, bonde såväl som kunglig. Gitta är coolt och fräsigt. Funkar som egennamn!

Jael - Jag älskar detta namn. Hade kanske med det på förra listan också. Men jag har med det igen. Betyder sänd av Gud eller hjort på hebreiska. Uttalas Jah-el (enligt mig iallafall). Magiskt namn. Funderar på detta namn som mellannamn om jag väntar en dotter.

Ruth - Ett namn som är på frammarsch eftersom det är ett bibliskt namn, och den bibliska trenden verkar hålla i sig. Betyder vän med medkänsla på hebreiska. Nästan lite för enkelt, men ett ödmjukt namn utan krusiduller som står på egna ben.

Zara - betyder lysande gryning på grekiska, blomma på arabiska och Sara betyder prinsessa på hebreiska. Blir det bättre än så?

Lio - Hawaiiansk version av Leo. Gulligt och macho samtidigt. Kan funka som ett unisexnamn tycker jag.

Rey - Betyder kung på spanska. För föräldrar som verkligen är säkra på sin sak. Coolt, annorlunda och jäkligt kaxigt (på ett bra sätt).

Eke - Unisexnamn som jag fick höra om nyligen. Har inte hittat någon betydelse. Annorlunda och coolt. Finns under tjugo personer som heter detta i Sverige. Så annorlunda är det verkligen.

Ami - eller Amy betyder andra eller/och vacker på japanska. Gulligt namn som jag tycker funkar väl i Sverige.

Nomi - Variant av Naomi som betyder min glädje på hebreiska. Annorlunda namn som är coolt och gulligt samtidigt. Kan även stavas Noomi.

Bill - Enkelt, snyggt och moderniserat tack vare en av Skarsgårdsbröderna. Variant av William.

Esme - Må vara superpopulärt i stora delar av världen p g a av Twilight-febern men strunt i det. Esme är som en fantastisk juvel till namn. Jag har försökt få min man lika förtjust i det som jag men det verkar inte fungera tyvärr. Betyder smaragd på persiska.

Taro - Från japanska och betyder stor och/eller son. Ett riktigt fint namn som känns internationellt gångbart, är annorlunda utan att vara konstigt och helt enkelt är jäkligt snyggt!

Alve - ett nordiskt mansnamn som kommer från Alf som betyder väsen. Ett namn som inte direkt är på topp hundra-listan men som är snyggt, annorlunda, gammaldags och modernt samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar