lördag 20 augusti 2011

Vicktorias och Daniels babylycka

Nu är det väntans tider i Sveriges kungahus!

Kronprinsessan väntar bebis under våren 2012. Eftersom jag själv väntar bebis i januari så är det ju extra roligt. Självklart måste Namnpoesi hjälpa de blivande föräldrarna i sin namnjakt. Jag tror inte att de kommer kunna välja speciellt annorlunda eller kreativa namn. Vi kommer nog inte få se en liten prins Ronan eller Milo eller en liten prinsessa Orla eller Penelope.

När det gäller kungabarn i Sverige (iallafall, i vissa kungahus är man mycket mer fria i sina val) kommer med all trolighet tradition och historia spela stor roll. Men det är roligt ändå. Traditionella och klassiska namn kan vara hur vackra som helst! Det enda jobbiga är att det namn de väljer kommer bli superpopulärt, så om man väntar barn runt samma tid kan det bli jobbigt om det val man själv gör plötsligt blir nya "innenamnet". Tänk hur de föräldrar som valde Victoria precis innan kronprinsessan föddes. Plötsligt var deras lite annorlunda val ett av de nya innenamnen!

Jag funderar själv på Eleanor. Som jag tror kan vara ett potentiellt prinsessnamn... oh well, time will tell! Regel nummer ett i namnbranschen är ju trots allt, VÄLJ DET NAMN DU/NI ÄLSKAR! Hoppas även Victoria och Daniel kan göra det.

Potentiella prinsnamn: 

Bertil (mitt favoritval. Tycker det är det finaste av "gammaldags"-trenden)
Oscar (låg oddsare. Blir det en pojke tror jag att det här namnet - som är populärt överlag kan ha en stor chans att bli vår nya prinsnamn.
Erik (verkar som var och varannan svensk kung har haft detta namn) Lite tråkigt men funkar väl internationellt.
Birger Fungerar kanske inte lika bra internationellt men är ett roligt namn. Vore roligt om det blev vår nya prins!
Fredrik Kanske inte är aktuellt egentligen eftersom det är kronprinsen av Danmarks förnamn och namnet är förknippat med danska kungar genom historien.
Gustaf (även detta ett lågoddsarnamn. Kan bli ett mellannamn. 
Ludvig inte hört någon annan gissa detta namn. Men jag tror på Ludde! Är modernt, klassiskt och snyggt. Jag skulle välja det själv om jag fick en son (men tyvärr hann en av mina vänner först).


Potentiella prinsessnamn:

Margareta ( Drottning av Sverige mellan 1389-1412) Dessutom namne med Drottningen av Danmark som är kusin med Kungen. Kungens farmor hette detta namn. Även Vickans faster har detta namn. Betyder pärla och är ett pärla till namn.
Alice Klassiskt namn som var ett av Sibyllas andranamn.
Eleonora (Drottning, men jag tror mer på Eleonora än Ulrika som hon även hette)
Fredrika 
Josefin eller Josefina (fransk namn från Joseph som betyder han kommer tillägga)
Kristina (efter en av Sveriges mest kända personer någonsin, Drottningen som abdikerade och blev katolik)
Louise (efter Drottning Louise, som var kungens farfars andra hustru) Klassiskt namn.
Sibylla (blir nog ett mellannamn efter Kronprinsessans farmor) Vackert namn som är svåranvänt. Kommer från grekiskan och betyder profetia eller profet.
Lillian (kan nog även detta bli ett mellannamn)
Silvia (mellannamn?)
Lovisa enkelt namn efter Drottningen som var född prinsessa av Nederländerna. Kommer från Ludvig som betyder känd krigare.

Men det vore ändå roligt om det blev en:

Prins Tristan
Prins Ferdinand
Prins Björn
Prins Rey
Prins Caspian

Prinsessan Cosima
Prinsessan Vivianne
Prinsessan Natalie
Prinsessan Jasmine
Prinsessan Dagmar

Men mitt absoluta favoritnamn är det kanske lite oseriösa förslag som SVT:s Kulturnyheterna la fram; Queenie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar