söndag 30 oktober 2011

Höstliga namn

Min väns höstliga ladugårdsvägg
Nu är hösten här på riktigt. Gyllene träd, varm choklad, mysiga höstkvällar med tända ljus och ljudet av frasande löv under fötterna. Hösten är en magisk årstid. Finns det några namn som är särskilt höstliga?

August - tillhör detta vackra namn sommaren eller förhösten? Om detta tvista de lärda. Ett vackert pojknamn med litterära kopplingar. Även September och Oktober och i viss mån November har dykt upp som egennamn för den som verkligen vill att dess barn ska stå ut ur mängden. Varför inte?

Akiko - betyder just höstbarn på japanska. Det japanska språket har många namn pärlor för namnintresserade. Det är vackert, coolt och annorlunda. Aki är en kort variant med samma betydelse.

Aurelia - betyder guld och vilken färg är inte höstens om guld? Andra färger att inspireras av är röd eller brun. Bara att söka efter namn som betyder dessa färger. Läs t e x mitt blogginlägg om färger för att inspireras (se taggarna till höger). Andra namn som betyder guld är: Oria, Nubia, Kim, Orinda m.f.

Dian - betyder ljus i bemärkelsen stearinljus på indonesiska. Ett unisexnamn som känns internationellt och modernt.

Kiona - Ett native american (indianskt) namn som betyder de bruna kullarna. Jag har alltid varit fascinerad av indianernas namn och liv. För alla som söker ett vackert och annorlunda namn är deras namnskatt något att bli inspirerat av. De olika indianska folken har olika språkliga traditioner och vissa är otillgängliga och har på tok för många stavelser för moderna namnjagare. Medan andra som Kiona, Winona, Aylen, Nayeli och Rayen skulle fungera väl. En av mina idoler, den israeliska sångerskan Noa, döpte sin son till Ayehli som betyder den andra vingen på en indiansk dialekt (vilken har jag tyvärr glömt bort). Använd dig t e x www.behindthename.com.

Hösten är ju även Allhelgonas tid, Halloween där man kan hitta en uppsjö av lite läskiga namn. Nameberry.com hade nyligen en blog om just det. Kolla in den!

Våga inspireras av det som finns runt om dig; natur, mat, årstid, musik eller film. Det gör namnletandet så mycket roligare. Själv så har jag återupptäckt en serie jag älskade som barn, och där hittat en namnskatt som jag tänker behålla för mig själv, bara två månader kvar till vår bebis kommer i januari. Just nu lutar det åt ett mycket traditionellt killnamn eller ett mycket otraditionellt men modernt tjejnamn. Vi får se. Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar