måndag 1 oktober 2012

Palindrom

Mitt förra inlägg om Anna fick mig att tänka på det här med palindrom-namn. Man måste vara lite av en språknörd för att gilla palindromer och vilja använda ett som namn. Men som tur är så finns det många snygga namn som även råkar vara palindromer! Välj och vraka, eller hitta ny nya!

Otto
Bob
Natan
Ebbe

Eje
Idi
Ara

Emme
Aziza
Neven
Ada
Ava
Anna
Alula
Elle
Layal
Hannah
Mim
Eve
Aya
Aviva

Jag älskar Aviva (vår på Hebreiska), Aziza (betyder älskad/kraftfull/respekterad på Arabiska) och Ebbe (betyder vildsvin på Germanska).

Det vore ju ganska coolt att använda sig av palindrom när man väljer t e x syskonnamn. Kan mycket väl tänka mig en skara syskon vid namn Emme, Natan, Ava och Eje. Det skulle inte vara uppenbart men namnen skulle dela en röd tråd. För den språkintresserade och lite underfundige kanske?

Min kära make som är både språkvetare, språkpolis och språknörd. Han älskar palindrom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar