tisdag 20 november 2012

Nej, jag har inte körkort...

Coolaste leksaken?
...men efter att ha jobbat i flera år med motorcykelgalna människor har jag iallafall fått upp ögonen för de coola sakerna. Jag kan faktiskt tycka att en motorcykel är otroligt vacker. På en playdate i helgen visade det sig att Min kusin har världens coolaste leksak till sin son. Nämligen en Harley Davidsson MC i trä. Med ljud! Dottern var överförtjust. Vi har en gung-ko hemma som inte har riktigt samma coolhets-faktor....

Det fick mig att börja tänka på "motor"-namn. Eller namn med hjul-konnotationer. Finns det coola namn där ute för alla "Wroom Wroom"-fanatiker? Vill man döpa sitt barn efter en bil? Varför inte?

Här kommer de bästa motor-namnen:

Harley - det ultimata MC-namnet. Y-trends namn som känns Amerikanskt och rockigt. Inte min favorit men perfekt för den motorcykelgalne. Betyder den långa ängen på Engelska. Unisex och mer och mer populärt för flickor i t e x USA.

Ferrari - Ett läckert bilnamn som kanske är lite för mycket? För den hardcore-bil-tokige.

Racer - Rallyförare. Kanske ett coolt smeknamn? Eller så kör du på Rally.

Carson - Kunde inte låta bli. Betyder inte bilens son utan sonen till de träskboende (typ) på Skotska och Irländska.

Amason/Amazon - Min morfar körde en Volvo Amazon. Han körde min mormor och tre barn upp till Norrland i den på 60-talet när de skulle besöka släkten. Min mamma har beskrivit det som att han körde non-stop till Kramfors och det var bara att hålla i sig eftersom det inte fanns bilbälten bak. Det är en road-trip det! Intressant namn med historiska anor (tänk bara på de kvinnliga krigarna). Gillart! Men kanske mer ett mellannamn än ett förnamn. För den modige!

Mercedes - Populärt i USA. Det vanligaste bil-namnet. Jag gillar verkligen Mercedes. Det är fint, internationellt och vackert i skrift.

Octavia - Skoda har en bilmodell som heter detta fina Latinska namn som betyder den åttonde på Latin. Octavia är ett läckert namn som känns modernt och ovanligt. O-namn är alltid häftiga och intressanta. Speciellt på tjejer.

Telma - En Telmabroms är en elektromagnetisk broms. Ett underbart gulligt namn som en bekant valde nyligen. Det är modernt, kaxigt och riktigt vackert. Poesi. Är av Norskt ursprung och skapades åt en karaktär. Men har inte hittat mer om det. Kan även stavas Thelma. Tänk på filmen Thelma and Louise. Det är ett rockigt feminint supernamn.

Så för er som vill ha ett oljigt, motornamn så finns det val även för er. Namnpoesi är här för att hjälpa alla hitta det perfekta namnet! Bilnamn, naturnamn, stjärnnamn ingen utmaning är för svår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar