torsdag 6 december 2012

2012 Toppen del 2

Efter anstormningen av läsare till gårdagens Tio i topp av kändisnamn så gör Namnpoesi nu även ett inlägg om svenska kändisars val. Hoppas du kan finna inspiration i dessa underbara namn. De fem bästa namnen från 2012 och ett bonusnamn från tidigare:

Estelle - även Mary var mitt favoritnamn av de fyra namn den lilla hertiginnan av Östergötland (Ewa och Silvia var de två övriga) fick så är Estelle ett vackert och kreativt namn. Kronprinsessan och hennes Daniel chockade en hel nation med sitt val. Det krävs mod att väga välja utanför det förväntade när man är kunglighet. Minns att Kungen sa Istelle på presskonferansen och jag i min relativt nyförlösta babybubbla satt och sa för mig själv; "Istelle, är det ett namn á la Isabelle?" Men de valde Estelle, hur hans majestät än må uttala det, som betyder stjärna. Personligt, internationellt och mjukt feminint. Kanske kallar de henne Stella - det skulle jag göra (ej på topp 100 i Sverige).

Saga - Detta enkla och fina namn valde Hanna Hedlund och hennes skönsjungande make Martin Stenmark till sitt tredje barn de två syskonen heter Love och Ida. Det är ett nygammalt namn med fornnordiska anor. Saga var namnet på en nordisk mytologisk varelse (en asynja) och ibland har guden Odens hustru Frigg även kallats Saga. Enkelt, charmigt och gulligt namn som är på plats 27 i Sverige just nu. 

Greta - Salem Al Fakirs dotter föddes under våren och jag läste nyligen att hon hade fått detta gulliga namn. En av Sveriges största stjärnor genom tiderna är ju Greta Garbo. Greta är en variant eller ett smeknamn på Margareta som betyder pärla. Greta har används som namn sen 1300-talet så det har några år på nacken! Greta är just nu på plats 92 i Sverige men jag tror att populariteten kommer öka. Kul!

Tilo - Nassim Al Fakir (Salems bror) fick barn även han under våren med Alcazar-stjärnan Lina Hedlund (som är syster med Hanna Hedlund). Så Saga ovan har en kusin som fått namnet Tilo. Det är en Spansk version av Otto som betyder egendom eller rikedom. Fräsch och ovanligt namn som känns roligt och piggt. Det är inte topp 100 i Sverige. 

Florian - Eva Röses tredje son fick detta intressanta namn under våren. Hennes tidigare söner heter Finn Floyd och Rocky Flynn. Intressant med aliteration med bokstaven F som namntema. Detta blommande mansnamn är av Latinskt ursprung och känns bohemiskt och vackert. Ej topp 100 i Sverige. Flori betyder förövrigt guld på Italienska. 

Oderia - Må inte fötts i år utan som jag förstår det är Cecilia Frodes dotter några år gammal nu. Men detta vackra namn som jag stötte på under research för den här bloggen får vara med ändå. Ovanligt och kreativt val. Kan vara skapat av Cecilia själv. Men i nuläget finns det 4 kvinnor med detta namn i Sverige. O-namn på tjejer är alltid coola: Ottilia, Odette, Odile, Orlando, Ofelia, Olinda, Olenka, Orla, Ona, Oriana, Ottaline, Ottoline, Olive, Olivia, Olga och Oprah är några fler om du tycker ett O-namn är rätt för din dotter! 

Läste att coola Kitty Jutbrink och även Jenny Silver med respektive makar har båda fått barn i dagarna. Det ska bli spännande att se vilka namn de väljer. Även Leila Lindblom väntar smått och hennes son som nu ska bli storebror har fina namnet Walter så det blir spännande att se vad hon och hennes man väljer. Alltid intressant. 

Även om jag inte vill spä på kändismamma-kulten på något sätt så ser jag kändisval som en indikation på namnvågor (namntrender), namnutveckling och ett sätt att mäta av samtiden på. Får se om killnamn på tjejer blir en namnvåg även här i Sverige. Kanske trendiga Kitty med sin fingertoppskänsla väljer ett killnamn till sin dotter? Mina förslag skulle då vara : Luca, Elliotte, Felix, August eller Mio

Ta det lungt ute i snön. Vintern har bara startat. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar