onsdag 5 december 2012

2012s Tio i Topp

Det är snart 2013. Nytt år, nya namn, nya trender, nya namnvågor. Några veckor kvar av 2012... Det största för mig personligen är självklart att min son föddes i februari. Det var, efter min dotters födsel 2010, det bästa som hänt i mitt liv. Hans namn är de vackraste namnen som getts en nyfödd i år. Men det har fötts många babys och många vackra namn har fått nya ägare detta år. 2012. Helt otroligt att det snart är nyår. Det är otroligt att min lilla baby snart är 1 år redan. Det här året har verkligen flugit förbi för mig.

Här kommer ett första inlägg då Namnpoesi summerar namnåret 2012. Vi börjar med de bästa kändisnamnen! Här kommer de tio bästa namnvalen av kändisar. Dessa namn ser jag som positiva inspirations källor för blivande föräldrar över hela världen.

Blue Ivy - Beyoncés och Jay-Zs dotter. Namnet har skapat mycket debatt och diskussion. Jag tycker det är ett fint, enkelt och personligt namn som uppenbarligen betyder mycket för föräldrarna.

India Rose - Chris Hemsworth och hans Spanska hustru Elsa Pataky fick dottern India Rose i somras. Jag tycker att det är ett somrigt, internationellt och klassiskt vackert val. Feminint och intressant!

Luca Cruz - Hilary Duffs son med maken Mike är en riktig hit. Tycker det är underbart. Luca är internationellt, unisex och tufft. Mellannamnet Cruz (kors på Spanska) ger en fin känsla. Kanske har det en religiös innebörd, kanske lät det bara fint. Hursom, bra gjort!

Tennessee James - Reese Witherspoon med make fick sin son under tidig höst. Jag var först lite tveksam till namnet, men det växer på en. Eftersom Reese är en klassisk southern belle så passar det hennes barn. Platsnamn, stad och nationsnamn är definitivt en av 2012s största namnvågor. Ten eller Ness är bra smeknamn.

Lucia - Ett av mina favoritnamn. Fina Lucia valdes av skådespelerskan Mira Sorvino med make. Lucia är ett vintrigt vackert namn som kommer från Latinets namn för ljus. Underbart och lysande val.

Bastian Kick - Jeremy Sisto med hustru valde ovanliga Bastian till sitt andra barn. Äldre syskonet heter Charlie-Ballerina. Bastian är ett fint alternativ om man tycker om Sebastian men tycker det är för populärt. Läckert och modernt.

Romy Hero - Coola paret Aaron Johnson och Sam Taylor-Wood välkomnade sitt andra barn i januari. Äldre dottern heter Wylda Rae. Båda döttrarna har ovanliga och kreativa namn. Jag älskar namnet Romy (förkortning av Rosemarie) och att använda antika mytologiska namnet Hero som mellannamn gör det till en kreativ explosion. Love love love.

Elliotte Anne - Fint namn som exemplifierar killnamn-till-tjenamnvågen som svept över Hollywood och världen 2012. Maria Sokoloff med make kombinerade med enkla fina Anne vilket gör båda namnen bättre tillsammans. Imponerande. Elliotte känns ändå feminint och är ett av de bättre namnen i den här vågen (Jessica Simpsons Maxwell Drew är ett av de sämre även om jag inte tycker om att kalla något namn för dåligt). Vill man ha ett typiskt manligt namn till sin dotter gör man klokt i att välja ett feminint mellannamn för att skapa balans vilket den här kombon är ett bra exempel på.

Astala Dylan Willow - Peaches Geldof var orädd när hon valde sin sons namn. Tycker kombinationen av de tre namnet skapar en oväntad balans som skapar en oväntad balans. Dylan och Willow är båda unisexnamn och Astala verkar de ha skapat själva. Kanske en annorlunda stavning på Estela? Kreativt, personligt och modigt val är det hursomhelst. Namnpoesi applåder!

Noah Shannon - Brian Austin Green och Megan Foxs första barn fick ett av mina favoritnamn: Noah. Även modellen Alessandra Ambrosio valde Noah (med mellanamnet Phoenix till sin son). Noah är ett klassiskt Bibliskt namn som är så vackert. Shannon är ett unisexnamn som jag alltid gillat. Det är Irländskt och betyder gammal och vis. Tillsammans med Hebreiska för vila är det namnpoesi!

Det här är Namnpoesis högst personliga lista, vilka namn har inspirerat dig mest?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar