tisdag 11 december 2012

N som i Nobel

I denna ljuva vintertid är det dags för en riktig vintertradition! Visst är det riktig vinter nu? Otroligt. Igår var det ett vackert snöglittrigt Stockholm som firade festernas fest. Nobel!

Jag och maken tittade på Nobelmiddagen. Det blev lite sporadiskt eftersom barnen inte alls ville titta på tv men en liten glimps av kungligheter och nobeltal blev det. Tyckte Jessica Gedin, Ylwa Westerberg och Kronprinsessan bar vackrast klänningar. Anna Hedemos och UDs kommunikationschefs tal om Asiater var konstigast. Generalisering på bästa sändningstid. Annars så var det väl Ebba von Sydows fina gravidklänning stod ut. Inte ofta man ser höggravida kvinnor på TV.

Sir Gurdons tal var jättefint, alla grodreferenser var underbara, och jag gillade att så många av Nobelvinnarna hade litterära referenser i sina tal. Men eftersom han nämnde min gamla favvo Toad of Toadhall måste jag säga att grod-talet var bäst! Mo Yan var oerhört ödmjuk och det var härligt att lyssna på Kinesiska. Det är ett vackert språk. Alltid varit sugen på att studera Japanska men är nu lite nyfiken på Kinesiska istället. Men det verkar vara svårt att uttala korrekt.

Kan man heta Nobel frågar jag mig...Tydligen för hela 40 män heter faktiskt det! Så kör på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar