måndag 21 januari 2013

Sanskrit 2

Indisk färgrakt
Här kommer nästa inlägg om Sanskrit-namn. Idag fokuserar jag på killfavoriterna. Inspirationen till inläggen om de Indiska namnen fick jag från min vän som har blivit helt Indien-frälst. Hon pratar non-stop om maten, naturen, namnen, kryddorna, människorna, vänligheten, färgerna, fattigdomen och kontrasterna hon mötte under sitt besök.

Nu när jag själv är Yoga-tokig så kanske ett Indien besök vore på sin plats. Frågan är bara hur jag ska ta mig dit eftersom jag inte direkt är störtförtjust i att flyga...

Hursomhelst, här kommer vackra killnamn!

Akash - öppen himmel/plats

Amar - odödlig

Chandan - sandalträ

Dev - gud

Dhaval - glittrande vit

Lalit - charmig/lekfull

Mandeep - sinnets lampa

Mayur - påfågel

Navin - ny

Nikhil - helhet/alltet 

Pravin - duktig/kompetent/skicklig 

Ravi - sol

Sunil - mycket blå 

Yash - ära/framgång



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar