torsdag 18 juli 2013

T som i Tuttan

Varma sommarkvällar på landet
En vän till mig väntar sitt andra barn i oktober. Vi satt och spånade namn härom dagen och hon berättade då att hennes man (med glimten i ögat) föreslagit namnet Tuttan. TUTTAN!

Vi skrattade gott tills jag kollade upp att det faktiskt ÄR ett namn, med hela 80 personer i Sverige som heter detta. Oops, oväntat värre! Hennes man berättade senare att det är ett gammalt släktnamn på hans sida. Intressant. Tuttan. Mysteriet tätnar.

Varifrån kommer detta namn? Vad betyder det? Har det med tuttar att göra eller kanske en ort? Om du vet får du gärna höra av dig!

Det finns många oväntade namn som vissa kanske skrattar åt. Min svärmor berättade om hennes gammelfaster Tossia (hon kallades så för hon var lite tossig) men det finns ju även ett namn som heter Tosia (som är Polskt och vackert och inte alls tossigt).

Vilka namn tycker du passar in i kategorin "Oväntade"? Kanske kan vi hitta några gömda juveler även här.

Kommerntera gärna med ditt mest oväntade namn!



Vill passa på att skicka ut en liten GRATTIS-hälsning till min kusin A och hennes man M som fick sin andre lille son nu i veckan. Stort GRATTIS önskar Namnpoesi med hela mitt sommarhjärta!




3 kommentarer:

  1. Far min har en ingift som heter Juttan. Inget namn ja hört förut. Men de kanske e vanligt? =) kram/Milla

    SvaraRadera
  2. Juttan? Intressant! Måste kollas upp! :) Tack för att du läser och kommenterar!

    SvaraRadera
  3. Hej hej,
    Jag heter Heidi tuttan Ulrika o är sisådär lagom gammal o precis slutat nian. Jag ville inte gå ut offentligt med mitt namn på avslutningen för att jag på ett sätt är rädd att folk ska driva med det.
    Jag förstog aldrig varför pappa ville ha det men hans är argument är alltid desamma; "de ska vara ett unikt namn på en unik tös". Jodå, unikt är det!
    Men på ett sätt är jag stolt över att ha så många hyfsat ovanliga o unika namn. De är ju rätt coolt ändå..! :)

    Namnet kommer ifrån det arabiska namnet "Tutt" och betyder "modig".
    Den typ engelska benämningen för namnet är förvånande "Melody". Dvs på engelska heter namnet "Melody" :)

    Din väns barn är säkert redan fött o har en massa fina namn! Men för o besvara vad det betyder, för heter själv det :)
    "Kärt barn har många namn"

    Heidi: ljus
    Tuttan: modig
    Ulrika: mäktig, arvegods
    (Om de intresserar dej, om namn i allmänhet)

    Ha de gött !

    SvaraRadera