fredag 27 september 2013

Släkten är bäst 2


Här om dagen skrev jag om att släktträd är utmärkta platser att hitta häftiga namn på. Jag tänkte därför gå igenom några av dom namnen idag. De är speciella, historiska och traditionella namn som är användbara och hippa idag.

Vad tror ni om...

Sonen i sin gammeldags sjömanskostym
Gerda - Ett mycket gammalt namn som kommer från Gertrud som betyder spjut och kraft. Nästan trettontusen kvinnor heter detta namn i Sverige, men mycket få får det som tilltalsnamn. Därför tycker jag att det förtjänar ett uppsving. Coolt, unikt och lite poppigt på något sätt!

Elvira - Ett namn som klättrar på popularitetslistorna. Jättefint namn med arabiskt ursprung som trots betyda den vita. Roligt att ett gammalt namn som mina släktingar hette på mitten på 1800-talet är inne idag!

Eulalia - Grekiskt namn som betyder den vackert talande. Otroligt vackert namn som min morfarsmammas moster hette. Påminner om Elula som är ett hebreiskt namn som betyder den sjätte månaden (på den hebreiska kalendern).

Edla - Jag har inte hitta vad detta kommer ifrån eller vad det betyder. Kanske en alternativ stavning av Ädla/Ädel? Det är ett vackert namn hursomhelst!

Hulda - Kanske inte det nästa inne-namnet direkt. Men ändå så har detta mycket gamla namn något speciellt! Hulda är ett gammalt nordiskt ord som betyder hemlighet eller gömma. Enligt vissa källor betyder det även söt eller godHuldah är även hebreiska och betyder vessla. Kanske bäst att fokusera på de positiva betydelserna.

Bernardina - Vilket häftigt namn! Det är en feminin variant av Bernard som betyder stark som en björn på forntyska. Dina eller Ina är bra smeknamn.

Leonard - betyder lejon och hård på forntyska. Snyggt och modernt i och med karaktären Leonard i Big Bang Theory (den roligaste sit-com just nu).

Rudolph - Varför väljer inte fler detta kick-ass namn? Det känns så tufft! Betyder dessutom känd varg (tyska rötter)!

Så googla fram ett släkträdsverktyg på internet och leta igenom din släkts namngömmor! Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Rudolf är förknippat med julen om du förstår men Leonard är fint tror inte Hulda kommer bli populärt men det trodde jag om vera som blivit jättepopulärt
    tack för en bra blog! /L

    SvaraRadera
  2. Hej! Förlåt för sent svar! Vera har verkligen "kommit från ingenstans" och blivit megapoppis! Hulda misstänker jag inte direkt kommer bli superpoppis men vem vet! :) Leonard och Rudolph är namn som båda är "på väg tillbaka". Tack för din kommentar!

    SvaraRadera