torsdag 23 januari 2014

Namntoppen 2013.

En bula med ett topp hundra namn?
Dags att analysera namntrender! 3013s lista är är! Vad kan vi se för intressanta förändringar? Låt oss börja med killnamnen! Louie och Tor är de ny killnamnen på listan! Mycket intressant! Louie är en fräsch och trevlig kortform av Ludvig (Louis).

Louie har varit på G länge, med Lo som förgångsnamn och unisexvariant. Louie är även det unisex i mina ögon även om det nu är på topp hundra för killar (6 flickor/kvinnor heter det i Sverige idag). Tor har Namnpoesi skrivit mycket om. Den negativa kopplingen till nynazismen har falnat och nu är det bara ett av många användbara fornnordiska namn.

I Stockholm är det O-namnen Olivia och Oscar som toppar listan! Det är intressant. Vackra och härliga namn men de är verkligen överallt. På flickornas topp 100 kom Hilma, Ellinor, Sally, Melina och Nicole in. En härlig och lite oväntad blandning: historiska och svala Hilma, Ellinor och Sally kontra coola Melina och Nicole.

Vi ser fortfarande att vi kan följa flera parallella trender. Fornnordiska namn, angliska namn, klassiska namn (a la kungligheter) och historiska namn med rötter i Bibeln och Koranen.

Många fina namn men namnvariationen är inte så hög. Det är väldigt många som får samma namn. Det är lite tråkigt, men hoppas att det kan förändras! Våga inspireras utanför topp hundra! 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-var-2013-ars-popularaste-namn/

Vad tycker du om 2013-listan?

2 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Jag håller med dig! :-)
    Namnen är fina men man blir liksom lite trött på att alla heter likadant.
    Exempelvis i min klass finns det två Julia, två Elin och två Maria.
    Men det finns bara två Nina på hela skolan! :o
    Det är många med liknande namn i min årskurs i sexan.
    Och en sak som kanske är lite knasig är att jag funderar på vad mina framtida barn ska heta, fast jag ju är ett barn själv!
    Jag gillar annorlunda namn :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det är inte konstigt att fundera och drömma och framtiden. När jag var typ ung tonåring var jag helt 100 på att min framtida dotter skulle heta Alicia. Så blev det inte, men det är roligt att ha kvar alla namnlistor. Det är det som är roligt med namn! Det är konst, kultur, poesi, historia och språk i ett!

    Tack för din kommentar!

    SvaraRadera