måndag 28 juli 2014

Måla tillsammans och ett kungligt namn

Mina barn och jag älskar att måla. Här har vi en teckning vi har målat tillsammans. Jag målar karaktärerna och dottern lägger till färg och detaljer som solen som nu brukar få ögon och mun.

Att måla ihop är en av de bästa sakerna vi gör tillsammans. Min son är inne på bilar så jag ritar bilar åt honom som han får färglägga. Han har hamnat i en brandbils-fas efter att vi såg en båt explodera i sundet vid landet förra veckan. Det blev stor utryckning och många olika typer av räddningsfordon. Det satte sig verkligen hos honom och jag tror att ritandet är ett bra sätt att bearbeta upplevelsen på (ingen skadades i explosionen som skedde vid tankning).

Ett intressant namn som jag funderat mycket på de senaste dagarna är vackra Amadeo. Det är en lite smäckrare (Italiensk) variant på pampiga Amadeus som betyder älska Gud eller Guds kärlek. Jag spanade namnet i en spansk skvallertidning där de skrev om Prins Amadeo av Belgiens bröllop nu i juni.

Amadea /Amedea är de feminina formerna av samma namn. Intressanta de med.

Amadeus är ännu ovanligt i Sverige (trots den musikaliska kopplingen till Mozart) med endast 1327 bärare. Amadeo är ännu mer ovanligt med endast 37 bärare. Ovanligt, internationellt, vackert och mycket poetiskt! Värt att fundera lite extra på!

Den tropiska hettan gör att jag drömmer mig bort till julen - men visst ska man försöka njuta lite. Men att klockan snart är 20.00 och det fortfarande är nästan 30 ' i lägenheten gör att jag inte kan låta bli att fantisera om snö!

Tills nästa gång!

1 kommentar:

  1. Hej :)jag undrar om du hade lust och försöka ge några tips på namn till lillasyster som beräknas komma när som , det ska matcha bra ihop med Adele som stora syster heter :) helt tomt på Våran namnlista. Mvh

    SvaraRadera