lördag 9 april 2011

Namn som trotsar naturlagarna - och två fina katter

Det finns namn som gör att när man hör dom, stannar man upp, får en att titta till, vända sig om och sen plocka upp hakan från golvet. Det är namn som i sin blotta existens utmanar alla naturlagar. Namn som jag vill kalla roliga, häftiga, orginella, wow-namn som jag tror att jag själv är för feg för att våga mig på. Jag menar, smaka på:

Den här katten heter Sokrates. Kallas Sokkan.
Ett namn med historiska anor men som är lite brutalt på både en katt eller bebis. :)

Öyvind - Ett så coolt namn att det är nästan omöjligt att använda. Eller? Hur uttalas det på engelska? Kanske spelar det ingen roll. Fantastiskt roligt namn hursomhelst!

Beppe - Från italienskans Guiseppe. Fint namn som förevigt kommer vara förknippat med fina Beppe Wolgers. Min man hävdar att om man kallas Beppe måste man heta Bepard. Därför anser jag det här vara ett roligt namn. Bepard i sig är roligt.

Uno - Står för vad det är, nr 1. Roligt namn som bara klingar fram. Uno, uno, uno. Min man och jag försökte komma på det roligaste dubbelnamnet häromåret och kom fram till Pung-Uno. Pung är nämligen inte ett helt ovanligt namn i Thailand. Men i Sverige blir det kul.

Saskia - Ett namn som jag inte förstår mig på men som blir mer och mer populärt, speciellt i akademikerkretsar. Jag tycker att det låter roligt, och är även ganska roligt att säga: Sas - kia.

Sokrates - En av de största filosoferna. Men mycket svår använt (men 48 stolta män heter detta namn). Många reagerar på att vår katt heter detta. Han är stolt över det iallafall. Det är vackert och rullar fint när man uttalar det; So-kra-teees.

Ralf -Är slang för kräk i USA. Bara det är roligt. Men enligt dess fornnordiska rötter kommer Ralf från råd och ulv. Kan inte komma över kräk betydelsen bara. Träffade en bedårande liten pojke på öppna förskolan som hette just detta. Berättade inte om den engelska betydelsen, hoppas föräldrarna får leva i okunnighet om just detta. Brutalt ärligt namn ändå; RALF! Ta bort R-et och du har kvar ALF (som i utomjordingen). Bara det är kul.

Alpo - Fram tills häromdagen hade jag aldrig hört detta namn förut. Den var en pappa som på biblioteket ropade efter sin lilla pojk med detta underbart roliga namn. ALPO. Varje stavelse är rolig! Vet inte var det kommer ifrån eller vad det betyder, men mer än 300 män heter detta i Sverige.

Karna - Den skånska formen av Karin. Ett namn som känns hårt och kantigt samtidigt som det är otroligt roligt att säga. KaRna. KaaaaRna! Smaka på det. Speciellt namn som är fint och unikt samtidigt. Fler Karna behövs i världen.

Ursula - Betyder den lilla björninnan. För evigt förknippat med sjöhäxan i Den lilla Sjöjungfrun. Ett klassiskt roligt namn som jag ändå beundrar. Det har patos och kraft!

Hartwig - 59 personer har detta mäktiga namn. En släkting till mig heter Hartwig och kallas Hartan. Det är så jäkla coolt men svår använt. Roligt är det iallafall!

Det här är Torsten. Han och Sokrates är bröder.
Wayland - Ett germanskt mytologiskt namn som betyder kunnigt land. Det ultimata coola, roliga namnet. WAYLAND. Tänk en bebis som heter detta. Vill bara säga Respekt. Det finns 1 som heter Wayland i Sverige. Det är dags för fler. Heja Wayland!

Torsten - I vår familj är det här namnet på Sokrates bror. I namnkretsar ett namn som är på G. Det är ett namn med fornnordiska anor (Tor och Sten). Coolt och roligt.

Hoppas vi får se fler bebisar i framtiden med dessa ovanliga, roliga och coola namn. Framtiden är deras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar