fredag 8 april 2011

Namn på T

Nu till en underbar bokstav som fler borde upptäcka. Inte ett enda namn på de 50 vanligaste namnen i Sverige börjar med T! Undrar varför? Så vill du ha ett mer ovanligt val, kör på T.

Underbara, stolta T:

Thera - Från Theros som på grekiska betyder sommar. Kort, mäktigt och med mycket patos!

Teresa - Feminint och kraftfullt. Samma rot som namnet Thera. Resa är ett coolt smeknamn.

Tamara- Betyder palm på hebreiska. Ett underbart namn som jag har på min "lista". Bara så rakt på och gorgeous!

Tamsin - Betyder tvilling (från Thomasina). Supercoolt namn som jag tycker fler borde upptäcka!

Tabitha - Betyder gasell på arameiska. Ovanligt namn som har sin charm.

Tallulah - Betyder porlande bäck på Choctaw (ett native amerikan språk). Prinsessan Märta Louise valde detta namn till en av sina döttrar. Coolt namn med många fina smeknamns varianter : Tallie, Lulu, Lula.

Tara - Superfint namn som har många olika namnrötter. Betyder kulle på gaeliska och stjärna på hindi. Det här namnet är definitivt ett av mina nya favoritnamn!

Tessa - Samma namnrot som Therese. Enkelt och avändbart.

Teodora - Betyder gåva från Gud. Så klassiskt, så vackert. Tea, Doris, Teo eller Dodo blir fina smeknamn.

Thalia - Betyder blomstrande, sprudlande på grekiska. En av de tre musorna i grekisk mytologi. Thalia var komedins musa. Unikt val som är superfint!

Taro - Betyder förstfödd son på japanska. Kort men riktigt snyggt.

Ture - Min morfars pappa hette Ture Ferdinand. Jag gillar Ture. Coolt och ännu inte topp hundra men påväg.

Tor - Kort, mäktigt och enkelt samtidigt. Tor betyder åska. Blir mer och mer populärt.

Tristan - Betyder tumult eller uppror men strunta i den kopplingen. Tristan är ett magiskt val, tänk Tristan och Isolde, men är mer användbart än t e x Romeo.

Tarek - Ett av mina favoritnamn. Underbart att uttala. Betyder den som knackar på dörren på arabiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar