torsdag 11 oktober 2012

Fler coola tjejnamn!

Tryck på en gatusten som jag gick över och då fotograferade för några år sen.
Här kommer en fortsättning på mitt inlägg om coola och oväntade tjejnamn! Hittade lite fler och tänkte, ja men de här MÅSTE bara vara med! Coola, läckra, hippa och användbara! Hittade en sida om Baskiska namn på Internet och blev överförtjust därav någon överrepresentation av dessa. Men de var så vackra att jag inte kunde låta bli! Det blir nog ett inlägg om bara baskiska namn i helgen. Men tills dess...

Varsågoda att njuta och inspireras av dessa coola val: 

Alaia -  Betyder lycklig på Baskiska. Superhäftigt och spännande namn med poetiskt coolhet på något sätt! Mjukt och kantigt i en fantastisk kombination.

Berezi - Jag gillar hur det här namnet låter. Det är så roligt att säga. Det betyder speciell på Baskiska. Det är det verkligen! Jag kan verkligen rekommendera Baskiska namn för den som söker annorlunda och häftiga internationella namn!

Cera - En av dinosaurierna i Ett land för längesen eller vad det nu heter på Bollibompa (ser det ibland med dottern) heter detta. Har inte hittat någon betydelse, men kan ju vara en förkortning på Ceres (en Romersk gudinna och en måne till Jupiter). Häftigt namn är det och faktiskt så heter 19 kvinnor/flickor detta i Sverige idag. Det är lite likt Cora. Jag gillar Cora. Jag gillar Cera!

Esti /Estinnë -  Betyder söt honung på Baskiska. Så fint, coolt, kreativt och modernt! LOVE it!
 
Everly - Lite som en punkigare version av klassiska Evelyn. Jag tycker Everly är vackert och annorlunda. Det finns faktiskt en kvinna/flicka som heter detta redan i Sverige, så jag kom inte på det. Har för mig också att Milla Jovovich döpte sin dotter till Ever. Lite Eva-känsla fast för 2000-talet!

Izumi - Träffade en liten flicka med detta vackra Japanska namn nyligen. Det betyder fontän/källa på Japanska. Det är vackert och lite samma känsla som Isabella. Men coolare. Mycket coolare. Izzie är ett bra smeknamn.

Izar - Betyder stjärna på Baskiska. Oh va det är vackert. Så tufft, så starkt. En ny favorit!

Juli -För en liten sommarbebis är Juli faktiskt ett reellt alternativ. Även Juni känns aktuellt och häftigt om lite mer åt det söta hållet. Juli är mer rock&roll och kommer ifrån fina Julia men är inte lika populärt.

Orla -Har hört om en man som heter detta, så det må vara ett unisexnamn i Sverige (66 män/pojkar och 16 kvinnor/flickor har detta namn). Men på Gaelic så betyder det den gyllene kvinnan och är ett namn som är starkt förenat med den Irländska mytologin.

Usoa - Betyder duva på Baskiska. Poetiskt, magiskt och en dröm att uttala!

Ruby/Rubi - Ja, rubin på Engelska. Träffade en trevlig mamma med en dotter med detta vackra namn! Blev riktigt förtjust i namnet. Trodde inte det men det funkar väl på Svenska. Läckert och sött samtidigt!

Xenia - Betyder välkomnade/gästfrihet på Grekiska. Underbart och coolt.

Zorione -  Betyder glädje på Baskiska. Skulle vilja höra det uttalas på Baskiska. Men tycker det ser ruskigt coolt och fint ut. Förtjänar att användas. Zorion är ett unisex-alternativ.

Zurinë - Okej, det låter lite som sur i början. Men säg det tillräckligt många gånger så glömmer man det! Magiskt namn. Betyder vit på Baskiska. Skulle vara vackert som mellannamn!

Vill också passa på att tacka för de kommentarer som jag fått men inte svarat direkt på, jag är trots mina två år som bloggare inte så bra på just det här med interaktiviteten med mina läsare. Men jag blir jätteglad för era kommentarer och mail!// Natalie a k a Mamma 1001

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar