måndag 29 oktober 2012

Naturligt

Att fina inspiration i naturen känns ju naturligt så att säga. Många föräldrar jag möter nämner just naturen som en inspirationskälla. Kanske blommade det en speciell blomma när man fick reda på att man skulle bli förälder? Kanske regnade det när barnet föddes? Alla dessa saker kan knytas in i ett första eller mellannamn. Om man använder sig av sina personliga upplevelser när man namnger sina barn så blir det underbara berättelser att berätta för sin lilla när den växer upp. Namnet blir mer än ett namn och barnet bär med sig sin historia resten av sitt liv. Det är namnpoesi!

Min dotters namn kommer av tiden på dygnet hon föddes och det faktum att en stor rosa sol lös in genom fönstret den där tidiga augustimorgonen. Jag kallar henne ofta min gryning eller min rosa sol. För det är det hon är i mitt liv. Min son föddes i mörkaste vintern och det snöade när vi stod på BB och tittade ut genom fönstret och väntade på att värkarna skulle komma tätare. Nu fanns det inte "plats kvar" för ett snö-relaterat namn för min son eftersom han fick hela fyra namn. Men jag hade gärna använt ett namn till som hade med snö eller kyla att göra. Men med två efternamn och fyra namn känns hans namnkvot full.

Så helt enkelt, ni som ännu inte funnit ett namn, och har namnpanik, vänta in förlossningen och kolla in vädret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar