onsdag 5 december 2012

Dagens namn

Idag finns det inget annat namn som passar bättre än Storm. En baby född i dagens snöstorm kanske kan få heta Storm som mellannamn för att minnas dagen. Tänkte en extra tanke till alla höggravida kvinnor därute idag. Idag var en dag man inte vill behöva åka akut till BB. En kollegas vän födde i en snödriva förra vintern. Allt gick bra, men det är kanske en upplevelse man vill undvika om det går.

En sån här dag borde alla gravida slippa åka till jobbet! Det är inte kul att sitta fast på ett pendeltåg, men det är fruktansvärt om man är gravid. Vintern 2010 stod jag i en snödriva i 2 h och väntade på bussen på väg från jobbet. Sen satt jag på samma buss i 2 h innan jag kom fram till t-banan. Så totalt tog det mig 6 h att ta mig hem från ett jobb som ligger ungefär 1 1/2 h hemifrån. Det gick bra. Jag var bra klädd som tur var. Men det var otroligt tungt och påfrestande. Minns att myndigheterna tillslut uppmanade gravida kvinnor att stanna hemma. Det var bra.

I Sverige finns det faktiskt 94 män och 17 kvinnor som bär namnet Storm i förnamn eller som mellannamn. Storma finns det 2 kvinnor som heter. Tornado är det en kvinna som heter. Vind är det 19 män och fem kvinnor som heter. Vindy är det 5 kvinnor och 3 män som heter. Så det finns en hel del stormande namn för den som vill namnge sitt barn efter några av naturens starkaste krafter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar