torsdag 9 oktober 2014

Namntrender...

Vi stämplar vidare...
En trend som börjar bli synlig på förskolor där mina vänner har barn är den "folkliga" trenden. Parallellt med "anglo"-trenden: Liam, Noah, Noel, Nelson, Harvey, Jamey, Elton, Otis och alla andra engelsk-klingande namn så har namn som jag kopplar till 70-talet smugit tillbaka in:

Vera
Hjalmar
Oskar
Tim
Lennart
Allan (ALLAN!!!)

När jag hämtar min son på förskolan känner jag mig som om jag befinner mig i ett avsnitt av Fem myror är fler än fyra elefanter när jag säger hej då till hans vänner:

"Hej då F O L K E." " Hej då B E N G T"
"Hej då J E S P E R" " Hej då E V A "... 

Dessa namn har ju självklart olika ursprung och olika historiska kopplingar och min koppling till 70-talet är helt fel. När spelades ens Fem myror in? Hursomhelst, det är så spännande att namnkartan ser ut som den gör just nu. Förrutom att folk fortsätter välja redan überpopulära namn till sina knoddar. Hur kul kommer det vara att vara en av sju Lucas i varje sammanhang i framtiden?

Missförstå mig rätt, jag älskar namnet! Och hela Namnpoesis grej är att uppmuntra till att det namn man väljer ska vara just ett namn man älskar, det namn som ekar i ens själ! Just nu önskar jag lite att alla slutade älska samma namn... Så om du bara mååååste välja Lucas så kanske du kan bli övertygad om att älska Luca, Lucan, Luke, Lennon eller Logan lika mycket?

Namnmångfald är berikande! På detta tema tänkte jag lista de mest inspirerande namnen just nu. Vad tror du om: 

Aylen - Vackert och internationellt namn som betyder lycka/klart på Mapuche som är ett Indianspråk från USA. Även från Eileen som är en variant på Helen som betyder eventuellt lysande/fakla/måne beroende på hur man "räknar".

Charlotte - Detta vackra klassiska (men inte populära namnet i Sverige iallafall) valde Chelsea Clinton med make till nyfödda dottern. Charlotte är inte topp hundra i Sverige! Charlie eller Lotti är finfina smeknamn.

Myrra - mustigt och höstligt namn musikaliska kopplingar p g a av sångerskan Myrra Malmberg.

Sienna - Valdes nyligen av skådespelerskan Ellen Pompeo med make. Är namnet på en röd-nyans efter den Italienska staden Siena där röd-lera utvunnits i århundraden. Ett harmoniskt namn med lite udd och kraftfullhet.

_______________________________________________________________________________

Castiel - fantasynamn från serien Supernatural som eventuellt har kopplingar till kristna/hebreiska urkunder men det är oklart. Vackert namn hur som helst!

Dante - Ett av mina favortinamn. Klassiskt, behagligt och vackert. Funkar internationellt. En riktig hit!

Esai - Ett hebreiskt namn (men oklara källor) som ska betyda gåva. Magiskt och poetiskt killnamn.

Rafael - Ett hebreisk namn som betyder Gud har läkt/helat. Charlotte av Monaco valde detta namn till sin förstfödda. Förståeligt. Pampigt men ändå mjukt och klassiskt.

________________________________________________________________________________

Håll i hatten i höstrusket! 


1 kommentar:

  1. måste bara skriva och säja att jag tycker din blog är superrolig och läser varje vecka!

    SvaraRadera