torsdag 16 oktober 2014

Höstliga halloween namn!


Sonen på vift i höstskogen
Nu när Halloween är runt hörnet så finns det många spännande namn att inspireras av... Detta är min höstlista från förra hösten. Håll till godo, den är lika härlig nu.

Laban 
- Det lilla spöket Laban är en barnboksfavorit. Laban är ett idag ovanligt namn som betyder vit och är bibliskt/hebreiskt. Fint. 

Kit - Fantomens namn (Christopher) och vad är mer Halloween än Fantomen? Ok, ganska mycket, men Fantomen är en jättebra superhjälte att klä ut sig till! Jag gillar Kit! 

Morticia- mamman i familjen Addams har detta coola, spökaktiga namn. Från det latinska ordet morte- som betyder död. Kanske inte det gladaste namnet men mycket Halloween-känsla. Hela familjen Addams har fina Halloween-namn: Gomez, Wednesday, Fester, Pugsley och Pubert. Kanske inte helt användbara men roliga!



Cassandra
 - en häxa från grekisk mytologi. Hon är med som karaktär i Iliaden och förutspår staden Trojas förstörelse.  Enligt vissa källor betyder namnet lyser på män/uppenbarelse på Grekiska. Populärt under medeltiden när antiken blev på modet. Nu påväg tillbaka. Många potentiella smeknamn: Sandy, Sandra, Cassie, Cass, Assa, Andy och Sanna

Midnight / Midnatt - Nicole Richie och hennes man valde detta namn som mellanlandning till sin son Sparrow. Jag tycker det är coolt och annorlunda! Lite rock&roll och punk-känsla!

Sabrina - Tonårshäxan Sabrina satte mys-häxan tillbaka på allas läppar 1996. Spelad av Melissa Joan Hart blev Sabrina "den snälla häxan" mångas tv-favorit. Sabrina är ett jättevackert namn och kommer från namnet på en flod i Wales; Severn

Jack - Karaktären Jack Skellington är huvudrollen i Nightmare before Christmas och känns lagom Halloween! Jack O'Lantern är även namnet på den olycklige mannen i moralsagan som man tror är en grunden till att man gör just lampor av pumpor. Sagans ursprung är från Irland och Irländska utvandrare tog med sig berättelsen om den olycklige mannen som lurar döden men då inte får komma in i himlen. 

Glinda - Den goda häxan i The Wizard of Oz, känd för kommentaren "only bad witches are ugly". Glinda får mig att tänka på Glenda som är ett Walesiskt namn sammansatt av orden för vacker/klar och god.  Glenda är ett oväntat och roligt namn, och Glinda likaså!

Luna -  Nu när höstmörkret är tillbaka är det ju en sak som det är svårt att missa. Månen. Luna betyder måne på latin och ett riktigt fint namn på en flicka. Luna är en härlig karaktär i Harry Potter och även namnet på Uma Thurmans dotter (Altalune). Luna är en hit!

Casper - Casper the friendly ghost handlar om det snälla spöket Casper. Karaktären skapades redan på 1930-talet och gestaltas i flera filmer. Filmen Casper som kom ut 1995 såg jag med min lillasyster på bio och jag minns den som oerhört fin! Den vill jag se igen! Bill Pullman och Christina Ricci var huvudrollerna. Hursomhelst, namnet Casper är en Holländsk/Skandinavisk version av Jesper/Jasper som betyder skattmästare/kassör på Persiska.  

Willow - Vem älskar inte Buffy the Vampire Slayer? TV-serien av Joss Whedon är en av mina all time favoriter! Willow betyder pil-trädWillow Rosenberg är den roliga nörden som tillsammans med Xander Harris slåss med Buffy mot all möjlig ondska i den numera klassiska serien. Jag älskar Buffy! Min man menar att man inte kan heta Buffy på riktigt (det är en gammalt smeknamn för Elizabeth). Det finns flera andra fina namn och användbara namn i serien: 

Rupert
Angel
Anya
Dawn
Riley
Tara
Cordelia 

Joss Whedon verkar ha en känsla för namn då hans karaktärer alltid har vackra namn. Jag tänker på Inara i Firefly som han skapade för just den karaktären eller coola Echo i serien the Dollhouse

Vilket är ditt favorit höstnamn/halloweennamn? 

1 kommentar: