onsdag 9 december 2015

Helgon

Min och min dotters änglapyssel
Namnnytt! Kim Kardashian och Kanye West har döpt sin nyfödda son... Storasyster är North (allt som kan sägas om det namnet har redan blivit sagt... tydligen kallas hon Nori) och lilla babyn ska heta Saint!

Detta helgon-namn har blivit lite av en kändisfavorit. Dave Grohl (Ophelia Saint), Selma Blair (Arthur Saint) och Pete Wentz (Saint Lazlo) har alla valt detta religiöst-klingande namn.

Ett helgon är en helig person som visat speciella förmågor eller en speciell koppling till Gud. 

Under tidig medeltid i Europa blev det populärt att döpa sitt barn efter ett helgon eller en martyr (någon som dött för sin tro). Dessa namn har använts så länge att de blivit en del av vad som kan kallas "normala" eller vanliga namn. Jag föredrar att kalla dem klassiska namn: 

- Agnes, Anna, Catherine, Clara, Elisabeth, Maria och Therese 

- Adrian, Alexander, Daniel, Elias, Magnus och Stefan

Det finns hundratals helgon i t e x den katolska kyrkan och många namn kopplas inte längre ihop med helgonet i sig. Vissa namn som Miriam, Maria, Johannes, Mattias, Matteus, Peter, Lukas och Markus ses inte längre av majoritet av svenskar som religiösa namn. Vilket de i själva verket är... Mitt favorit-helgonnamn är Therese efter St Therese av Lisieux, en fransk karmelitnunna som dog i början på 1900-talet. Det som inspirerar mig är hennes passion och kärlek till sin tro.

Har du ett favoritnamn som också är ett helgonnamn? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar