söndag 19 juni 2016

Ovanliga tjejnamn med hög charm-faktor samt sommarpyssel

Dottern och mitt vägg-kollage inspirerat av Matisse!

Här kommer en brokig lista med charmiga och glada tjejnamn som är ovanliga eller mycket ovanliga.

Inspireras av dessa vackra och starka namn: 

Amadea - kort form av Amadeus- älska Gud från Latin. Populärt i Italien.

Amara - ett namn med många betydelser på många olika språk.

Celia - himmelsk på latin. 

Esme - kort form på Esmeralda som betyder smaragd.

Laleh - betyder tulpan på persiska. Vackert. 

Linou - glatt och charmigt namn som är nytt och sammansatt av Linn och Minou.

Moana - nya Disney filmen bär detta namn som betyder hav på hawaiianska och maori.

Noomi - bibliskt namn vars hebreiska namn är mer känt som Naomi. Betyder ljuvlig på hebreiska. Naomi betyder även "rak kärlek" (ungefär) på japanska. 

Pella - coolt och modernt. 

Parisa - älvlik på persiska. 

Ruelle - vackert. Okänd betydelse.

Romy - kort from av Rosmarie med franska rötter.

Serena - lugn på latin.

Tella - variant på Ottilia som betyder ungefär faderslandets förmögenhet från forngermanskan.

Tekla - betyder Guds ära från grekiskan.

Tiana - vackert namn som kan vara en kort form av Tatiana med okänd betydelse.

Xenia - betyder givmildhet från grekiskan.

Zelda - oklar betydelse, eventuellt välsignad / guld / eller kamp, men underbart namn.

På bilden ser ni min och dotterns projekt från förra veckan. Vi var på Moderna Museet och dottern blev mycket imponerad av Matisses vackra klipp-kollage-konst. På bilden ser ni resultatet av en en regnig förmiddags klippande. Vi satte upp våra urklipp med kludd på hallväggen och det blev rikigt bra! Kul konst-pyssel för regniga lediga dagar! Rekommenderas varmt.

Jag har semester nu så jag hoppas på att kunna ha en aktiv-namn sommar med många nya spännande namn för alla namnpoeter där ute.


Varma sommarhälsningar. / Natalie 



2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fantastisk blogg det här är. Jag har stött på den förut när jag sökt inspiration och nu när jag väntar mitt första barn så hittade jag hit igen. Jag letar efter ett fint namn till min lilla son, och undrar om du har några namntips. Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra pojknamn/unisexnamn! Både jag och pappan har väldigt vanliga för och efternamn, och jag skulle gärna vilja ge mitt barn ett enkelt men ovanligare namn. Alltså ett namn som låter vanligt och tidlöst men som inte så många bär. Kanske till och med helt påhittat. Gärna könsneutralt eller inte så maskulint. jag gillar tvåstaviga enkla namn med mjuka konsonanter och nordisk/skogig klang. Flicknamn jag tycker om är Eira, Lumi, Henny, Momo, Levi, Noam, Laleh, Korpi. Det är viktigare för mig att namnet kännas bra ljudligt än namnets betydelse. Jag skulle bli jättetacksam om du av denna information får några ideer som du vill dela med dig av. Mvh Emma

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din fina kommentar! Ett inlägg kommer snart! Stort lycka till! Vänligen / Natalie

    SvaraRadera