fredag 25 augusti 2017

Mysiga höstnamn

Det finns många vackra namn med höstlig känsla. Varma namn som doftar kanel och blöta löv. Vad tror du om dessa ovanliga namnjuveler:

Albus - Nu när Anton börjar bli överpoppis kanske fina Albus få en bit av kakan. Albus Dumbledore är den härlige rektorn på Hogwarts i Harry Potter. Betyder vit på Latin. Alban är ett annat alternativ som har samma betydelse.

Aidan - (eller Aiden) är en Engelsk variant på Irländska Aodhán som betyder eld. Det är ett traditionellt och historiskt namn på Irland och även populärt i Storbritannien. Aodh var den Keltiske eldens och solens Gud. Andra stavningar är Ayden (populärt i Turkiet), Aydin eller Aden.

Alaric - forngermansk namn som betyder allts härskare. Maffigt värre men ändå behagligt och poetiskt.

Anais / Anaïs - poetiskt och vackert namn som är en variant på Anne. Internationellt och klassiskt svalt och modernt.

Byron - Detta namn har en äkta romantiskt känsla, mycket på grund av den kände namnen Lord Byron, en av historiens främste poeter. Namnet är spännande och ovanligt men med en lite skum innebörd (stall). En roligt namnfakta är att det var James Deans mellannamn.

Callista - (kan även stavas Calista eller Kallista). Namnet är av Grekiskt ursprung och betyder den vackraste.  Skådespelaren Calista Flockhart som spelade "Ally MacBeal" är en känd bärare. Det här namnet är en riktigt härlig namnjuvel. Ovanligt, antikt, intressant, kreativt och vackert i både ljud och mening.

Cassian - Underbart namn med patos och lång historia. Är en variant av Cassius som är Latin för tom men jag har läst att namnet även har en kryddig betydelse (kanel). Mer namnforskning behövs men namnet är fantastiskt! Båda namnen fungerar väl med K.

Darwin - Evolutionens fader Charles Darwin bar det som efternamn och det betyder kär vän på engelska. Både imponerande historisk innebörd och fin betydelse! Samt definitiv unisex-känsla.

Hedwig - eller Hedvig för den delen känns lite höstligt och varmt på något sätt. Från germanskan och betyder kamp och krigEdda är ett fint smeknamn. Jadwiga är den polska varianten av namnet som känns vackert och speciellt. 

Jeremiah - Detta Hebreiska namn är underbart. Namnet betyder utnämn av Gud. Bibliskt och spännande, maffigt och vackert. Ökar i popularitet i USA och är vanligt förekommande i litteratur och serier.

Keeva - den irländska feminina versionen av Kevin (orginal Caoimhe) är ett fräscht "nytt" namn på namnhimlen. Keeva är en futuristisk-klingande version av Ewa. Känns annorlunda, roligt och som sagt nytt.

Levi - vackert bibliskt och hebreiskt namn som betyder sammanlänkad/tillsammans. Populärt i USA. Mjukt och behagligt namn.

Manon - Fransk version av Marie. Jag älskar Manon! Det känns så ovanligt och läckert! Så fräscht. Trots att det är ett "gammalt" namn känns det mycket modernt.

Mira - betyder titta/se på Spanska, och hav på Sanskrit. Enkelt, lagom populärt och coolt.

Maribel - Sammansatt namn av Maria och Isabelle. Vackert, ovanligt och klassiskt. Vackert att säga och med många bra smeknamn.

Mio - unisexnamn. Betyder hursom vacker blomtråd (typ) på Japanska. Är en pojke i Astrid Lindgrens vackra Mio, Min Mio.

Milena - den feminina versionen av Milan. Det är slaviska namn som betyder värme/generositet/kärlek.

Minerva - Kunskapens Gudinna inom Romersk mytologi. Betyder av sinnet/intellektet på Latin. Är en underbar karaktär i Harry Potter. 

Odette - svanprinsessan i Svansjön. Betyder rik från forntyskan. Poetiskt och vackert. En krigshjälte från andra världskriget, Odette Brailly från franska motståndsrörelsen är en känd namne.

Odile  - den svarta svanen i Svansjön. Betyder blir starkare av kamp från forntyskan.

Raphael - Från Hebreiskan och betyder Gud har läkt/helande Gud. 

Remus - Detta namn tillhörde en av tvillingbröderna som sägs ha grundat staden Rom. Remus Lupin (varulv) är en viktig karaktär i Harry Potter. 

Tavi - det är ett unisexnamn och har olika ursprung. Jag har hittat en hemsida som menar att det är en Finsk version av David. En annan menar att det är Aramaiska och betyder god. Det kan också vara ett smeknamn på Octavia. Fint är det hursomhelst!

Tiago - från spanskans Santiago. Starkt och harmoniskt namn som betyder helgonXanti är den baskiska versionen.

Zachariah / Zacharias - Bibliskt/hebreiskt namn som betyder Gud minns/Gud har kommit ihåg. Coolt, starkt namn som ger en snabb väg till coola smeknamnet Zack.

Zilla / Zillah - Bibliskt namn som betyder skugga på hebreiska. Coolt med z- som start bokstav annars ett mycket mjukt namn.

Ha en fin helg! 

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill tacka dig för din fina namnblogg som inspirerade mig att våga ge mitt barn ett namn som jag verkligen tycker om och som betyder mycket. I magen hette min son Lumi. När han kom ut funderade jag länge på om jag kanske borde ge honom ett vanligare namn, trots att jag alltid tänkt att det vore fint med ett namn som inte så många har. Jag funderade också på om det skulle bli svårt för honom att ha ett namn som I finland är ett flicknamn. Jag läste på din blogg om alla ovanliga fina namn. Jag läste också att det numera är många pojknamn som används till flickor, men att det än så länge inte är så många flicknamn som blivit könsneutrala. Det fick mig att vilja bryta den regeln. Lumi betyder snö på finska, värld på rumänska, det förknippas med både flod och lycka I albaninen och med ljus från latinskan. Laddat med bra grejer alltså. Nu är Lumi snart ett år och vi kunde inte hittat ett bättre namn till hans fina personlighet.

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för din kommentar. Det gör mig varm i hjärtat att höra att du fick mod att välja det namn du ville. Du har valt ett fantastiskt vackert namn till din son. Tack för det du skrivit, jag hade inte kunnat önska mig ett "bättre" kvitto för att jag når ut med syftet med den här bloggen: att uppmuntra föräldrar att hitta sin namnpoesi. TACK!

    SvaraRadera