fredag 16 november 2012

Mitt superhjältenamn

Dags för lite hjältar, skurkar och grymma hjältinnor! Är inte dessa fiktiva karaktärer 2000-talets mytologi? Vi ser filmerna, läser serierna, bloggarna och kändisarna slåss om att spela dom och det finns hur många som helst att välja på. Dessa hjältar och skurkar har ofta intressanta namn. Ofta alliterativa vilket ger karaktären klingande vackra namn i skrift och tal (t e x Peter Parker - Spindelmannen eller Reed Richards - Mr Fantastic).

De namn som ges till dessa karaktärer säger ganska mycket om dess samtid. T e x Captain America (som kom ut första gången redan 1941) är en helylle karl som blir superhjälte mitt under brinnande krig. Han har ett typiskt Amerikanskt medelnamn: Steven och kallas Steve. På 1940-talet var Steven populärt i USA. Att han heter just Steven ger oss en känsla för vilken typ av karaktär han är: trygg, god och precis lagom normal  Det är inte en slump att både Batman och Hulken delar förnamnet Bruce. Det namnet är Stevens direkta motsatts; mystiskt, mörkt och kraftfullt. Det passar dessa karaktärer som är lite mer komplexa i sina personligheter än helylle Captain America.

Jag kommer blanda olika universa så bli inte upprörd över att se X-Men blandas med The Avengers eller att jag blandar Marvel och DC Comics.

Batman - Bruce Wayne 

Hellboy - Anung un Rama "Red"

Robin - Richard John Grayson

Stålmannen - Clark Kent - Kal El

Spindelmannen - Peter Parker

Hulken - Bruce Banner

The Fantastic Four - Reed Richards, Susan Storm, Johnny Storm och Ben Grimm

Venom - Eddie Brock

Iron Man - Anthony "Tony" Edward Stark

Captain America - Steven Grant Rogers

Kick-Ass - Dave Lizewski

Daredevil - Matthew Michael Murdock

Gambit - Remy Etienne LeBeau

Flash Gordon - Steven Gordon

Ghost Rider - Jonathan Blaze

Cyclops - Scott Summers

Green Arrow - Oliver Jonas Queen 

Wolverine - James Logan "Logan"

Professor X - Charles Francis Xavier

Magneto - Erik Magnus Lensherr

Dr Doom - Victor von Doom

Nightcrawler - Kurt Wagner

Joker - Jack Napier

Hawkeye - Clinton Francis Barton

Catwoman - Selina Kyle 

Black Cat - Felicia Hardy

Storm - Ororo Munroe

Spider Woman - Jessica Drew

Wonder Woman - Diana

Batgirl - Mary Elizabeth Kane / Barbara Gordon

Rogue - Anna Marie

Electra -  Electra

Black Widow- Natalia Romanova

Nu lite personlig fakta. Lite serienörderi:

Mina favoriter rent namnmässigt : Selina Kyle, Bruce Banner och Susan Storm.

Mina favoriter rent karaktärsmässigt: Electra, Black Widow, Nightcrawler och Stålmannen.

Mina favoriter rent utseendemässigt: Thor, Gambit och Wolverine. Wonder Woman har snyggast outfit. Dr Doom är coolast i all sin skurk-prakt även om Catwoman är tätt efter. Tyckte hon var så cool i serien som gick på tv på 80-talet (Batman från 1960 spelad av Eartha Kitt).

Om jag fick välja ett superhjätenamn till mig själv skulle det bli Lilac Dawn eller Rogue Rain, fast egenligen är jag mer en Mrs Fantastic eller Mama Fantastic. :)

Så vilken superhjäte/superskurk skulle du döpa ditt barn efter?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar