onsdag 16 januari 2013

Boken jag läser 100 ggr om dagen just nu

"Babo pekar" av Eva Susso och Benjamin Chaud (utgiven av Rabén&Sjögren) är barnens favvobok just nu. Dottern fick den i julklapp av farmor.

Den är underbart gullig och båda barnen skrattar förtjust när vi ska läsa den. Den är fint och färgglatt ritad och har lagom mycket text att läsa för lillen som mest vill bläddra.

Syskonen i boken heter Aisha, Lalo, Binta och Babo. Tycker namnen är underbara, mjuka och intressanta.

Aisha - Betyder "liv/vid liv" på Arabiska. Ett historiskt namn då en av Profeten Muhammeds fruar hette detta. Blev populärt i USA då Stevie Wonder valde det till sin dotter. Vackert namn som är mjukt och feminint. Poesi!

Lalo - Lalo är en Spansk version på Eduardo (Edward). Det är mjukt, intressant och trevligt på alla sätt. Lite samma känsla som Tilo (som jag skrev om för några veckor sen också ett Spanskt smeknamn). Annorlunda och coolt!

Binta - Jag är lite osäker på det här namnet när det gäller dess betydelse. Jag har hittat en källa som menar att det betyder "med Gud" men mina främsta namnkällor känner inte igen namnet. Kan ha Senegalesiska rötter men som sagt jag är osäker. Men det är ett fantastiskt namn. Älskar att säga det. Det är så spännnande. Binta. Pröva. B I N T A. Underbart.

Babo - Jag har inte hittat något om det här namnet. Men det är trevligt, annorlunda och fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar