måndag 25 november 2013

Magnifika namn

Denna vecka har vi varit i den onda kräksjukans klor. Alla i familjen har legat nere för räkning i olika intervaller...November är en månad då man verkligen måste leta reda på sitt inre zen för att orka. Adventsljusen väntar runt hörnet om man bara orkar igenom novembers mörker och smitthärdar. På dotterns förskola var mer än hälften av barnen sjuka i veckan (mer än 50 barn samtidigt på alla avdelningar) då vet man.

Därför måste man se framåt, högtider, jul och nyår vankas! I min stad har vi åtminstone haft en mycket vacker och mild höst, det är mycket att vara tacksam för!

Efter min lista på korta namn häromdagen så tänkte jag köra en pampig och extravagant lista. De bästa namnen som är magnifika och stolta över det! Vad tror du om:

Arthur - Ett riddeligt namn med framtiden för sig. Det är av Keltiskt ursprung och betyder björn. Ett klassiskt litterärt namn med historia och patos. Söta Ture funkar som smeknamn.

Albus - Nu när Anton börjar bli överpoppis kanske fina Albus få en bit av kakan. Albus Dumbledore är den härlige rektorn på Hogwarts i Harry Potter. Betyder vit på Latin. Alban är ett annat alternativ som har samma betydelse. J.K Rowling skapade namnet för sin karaktär. Låt inte det stoppa dig, Astrid skapade Ronja (förmodligen med inspiration av Hebreiskans Ronia som betyder Guds glädjes sång).

Byron - Detta namn har en äkta romantiskt känsla, mycket på grund av den kände namnen Lord Byron, en av historiens främste poeter. Namnet är spännande och ovanligt men med en lite skum innebörd (stall). En roligt namnfakta är att det var James Deans mellannamn. Gillart!

Cassian - Underbart namn med patos och lång historia. Är en variant av Cassius som är Latin för tom men jag har läst att namnet även har en kryddig betydelse (kanel). Mer namnforskning behövs men namnet är fantastiskt! Båda namnen fungerar väl med K.

Genevieve - Ett makalöst namn som ska betyda ungefär klan kvinna. Klassiskt och übervackert namn. Känd namne är medeltida helgonet av Paris, St Genevieve som skyddade staden mot hunnerna. Namn som definitivt har en wow-känsla. Vivi, Neve, Ginnie, Gena eller Gina är coola smeknamn. 

Gwendolyn - Ännu ett ovanligt och mäktigt val. Coolt och pampigt, kraftfullt och behagligt. Gwendolyn (även Gwendolen eller Gwendolynn) har allt. Namnet är Walesiskt och betyder vit ring, förmodligen i referens till månen. Gwen, Lynn, Dolly eller Wendy är finfina smeknamn! Love love love.

Jeremiah - Detta Hebreiska namn är underbart. Namnet betyder utnämn av Gud. Bibliskt och spännande, maffigt och vackert. Ökar i popularitet i USA och är vanligt förekommande i litteratur och serier.

Joshua - En riktig favorit. Underbart, poetiskt och enkelt i all sin prakt. Gud är min räddning på Hebreiska. Topp 20 i USA och topp tio i Storbritannien, på Irland och i Australien. 

Mikaela - Den feminina versionen av Michael som betyder ungefär den som är lik Gud. Ovanligt, historiskt, bibliskt och vackert med inneboende styrka och kraft. Magiskt. Ella, Kelly och Ally är coola smeknamn. Mikaela Quinn är Jane Seymoures karaktär i underbara serien Dr Quinn.

Natalie - Mitt eget namn. Jag måste erkänna att jag alltid älskat det. Det är superfint. Ibland hör jag någon kallas det och hajar till och tänker: "wow". Innan jag fattar att det är mitt eget... Det är inte topp hundra och endast 7013 heter detta fantastiska namn! 

Regina - Det betyder drottning på Latin. Vad behövs mer?

Raphael - Från Hebreiskan och betyder Gud har läkt/helande Gud. Detta magnifika och underbara namn står rakt i ryggen. Lite Latinsk hetta med biblisk historia ger ett harmoniskt namn som känns tufft och harmoniskt på samma gång. Namnet är populärt i Frankrike och en känd namne är den Spanske tennis-guden Rafael Nadal. Endast 278 män/pojkar (och 5 kvinnor/flickor) heter detta! Raphaela är en underbar feminin version som coola skådisen Jemima Kirke valde till sin dotter.

Remus - Detta namn tillhörde en av tvillingbröderna som sägs ha grundat staden Rom. Spännande namn med kreativ känsla. Ovanligt och äventyrligt! Remus Lupin (varulv) är en viktig karaktär i Harry Potter.

Thor - Alltså jag trodde inte att jag skulle skriva det, men jag gillar namnet Thor/Tor! Det är ett namn som vuxit och det är faktiskt ett grymt namn. Historiskt, pampigt och att Chris Hemsworth satte namnet på kartan som titelrollen i filmerna har inte gjort saken sämre. Tidigare tänkte jag alltid på nynazism och liknande men nu har Thor nya skor. I USA blir namnet mer och mer poppis. Kanske även här?


2 kommentarer:

  1. Håller med om Tor. Namnet har en annan klang nu än på 1990talet även Balder, Odin, Loke, Freja är fornnordiska namn som kommer bli mer vanliga. Min son heter Vilmer vilket är ett fornnordiskt namn som är mer populärt nu.

    SvaraRadera
  2. Raphaela är riktigt bra! Det ska upp på listan! tack! /Anne

    SvaraRadera